Krijgen stakende piloten van Air France de directie op de knieën? Maandagmiddag geeft de leiding van moederbedrijf Air France-KLM meer duidelijkheid.
Air France-KLM stelt de plannen om Transavia een belangrijke rol te geven als prijsvechter binnen het luchtvaartconcern uit tot eind dit jaar. Dat meldde persbureau AFP maandag op basis van informatie van vakbonden.
Ook de Franse krant Le Monde meldde dat Air France heeft besloten om het project tot eind 2014 op te schorten, om gesprekken met pilotenvakbonden weer op de rails te krijgen. Dit weekend werden de stakingsacties, die aanvankelijk voor de periode van 15 tot en met 22 september waren aangekondigd, met minstens 4 dagen verlengd.
Le Monde citeert daarbij overigens topman Alexandre de Juniac. Om 14.00 uur staat er een formele persconferentie van Air France-KLM op de rol. Een woordvoerder weigerde berichtgeving over een tijdelijke stilstand van het project te bevestigen of te ontkennen.
Staking piloten bedreigt winst Air France-KLM
De staking kost Air France-KLM naar eigen zeggen 10 tot 15 miljoen euro per dag. Afgelopen zaterdag gaf de Franse vakbond SNPL aan dat piloten van Air France hun weeklange staking met nog eens 4 dagen zouden verlengen tot 26 september.
Ruim vier vijfde van de piloten die deelnamen aan de stemming ging akkoord met een verlenging van de collectieve actie. “Het zou ook na die periode nog kunnen doorgaan, gezien het zeer sterke mandaat”, zei Jean-Louis Barber van de SNPL zaterdag.
Als de staking tien dagen duurt, kan hiermee de potentiële operationele winst van Air France-KLM worden weggevaagd. De bedrijfswinst kwam over het boekjaar 2013 uit op 130 miljoen euro.
Transavia als Europese prijsvechter
Transavia Europe zou opgetuigd worden om beter te kunnen concurreren met prijsvechters Ryanair en easyJet. Dat moet gebeuren vanaf nieuwe bases buiten Nederland en Frankrijk. Tegelijkertijd worden verliesgevende activiteiten, zoals de binnenlandse en Europese vluchten van Air-France, verder gesaneerd.
De piloten verzetten zich tegen plannen om prijsvechter Transavia uit te breiden. Zij vrezen dat dit ten koste zal gaan van hun eigen arbeidsvoorwaarden. De salarissen van piloten bij Air France en Transavia ontlopen elkaar niet veel, maar er zijn wel grote verschillen in werktijden en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl